Bahagiakan hidupmu dengan hati yang bersih

Seperti kebanyakan peringatan-peringatan yang lain, peringatan ‘bahagiakan hidupmu dengan hati yang bersih’ sounds so cliche.

Maka ianya adalah hak anda untuk meneruskan pembacaan artikel ini atau tidak.

tetapi firman Allah berbunyi, “Berilah peringatan kerana peringatan itu bermakna” (Al-A’la ayat 9)

————————————————————————————————–

Saya selalu terkesima dengan kisah-kisah dahsyat yang Allah ceritakan dalam Al-Quran. Contohnya seperti kisah Firaun dengan Nabi Musa. Saya pelik, macam mana Firaun boleh tak terbuka langsung hatinya untuk mempercayai Allah dan keagunganNya walaupun dah ditunjukkan dengan jelas bukti-bukti yang Allah tu ada dan Maha Berkuasa.

Contohnya, yang pertama bila Nabi Musa a.s tunjukkan mukjizat, dia tak percaya, ok mungkin bukti belum cukup jelas. Macam mana pulak bila tiba-tiba semua penyihir yang dilantik untuk mengalahkan Nabi Musa tunduk kepada Allah, siap mewartakan keimanan mereka di depan Firaun?  Lepas tu, Firaun yang marah mengancam (dan kemudian mengotakan) untuk menyiksa para penyihir itu dengan memotong kaki tangan mereka secara bersilang dan disalib, lantas dengan penuh redha para penyihir itu rela disiksa sebegitu rupa dengan menyatakan “Tidak ada yang kami takutkan, kerana kami akan kembali kepada Tuhan kami” (kisah dalam surah As-Syuara)

Macam mana hati Firaun boleh tak terusik dengan bukti keimanan sebesar itu?

Kemudian laut siap terbelah di depan mata FIraun. Peringatan dengan panca indera! (ainul yakin). Masih tak terasa lagi?

Cuba bayangkan jika anda mendapat penghormatan untuk merasai kehebatan Allah dengan cara sebegini rupa. Agak-agak macam mana perasaan kita di hadapan laut yang terbelah tu? Atau di hadapan para penyihir yang dipotong kaki tangan itu?

Tapi saya hairan, Firaun takkan tak rasa apa-apa dalam hati dia?

Kemudian sampailah saya kepada satu ayat yang amat menggegarkan jiwa,

“Dan mereka mengingkarinya kerana kezaliman dan kesombongan nya, padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berbuat kerusakan” (An-Naml: 14)

Subhanallah! Astagfirullah!

Betapa besarnya effek hati yang sombong!

Sehingga bukti dan kejelasan yang maha besar tak mampu menguis hati itu sedikit pun!

Astagfirullah, astagfirullah, astagfirullah..

Mari kita sama-sama cek hati kita masing-masing..

Berapa banyak sikap sombong yang ada dalam hati kita ni, sampai bukti-bukti kekuasaan Allah yang ada di sekeliling kita tak mampu menyentuh hati kita? Berapa banya peringatan-peringatan yang hadir dalam hidup kita tak mampu menyiram hati kita kerana kesombongannya? Dan berapa banyak ajakan-ajakan, seruan-seruan kebaikan yang datang kepada kita yang kita berpaling darinya juga kerana sikap sombong kita?

Astagfirullah, hati kita hampir menyamai hati Firaun, tetapi kita tak belajar dari apa yang berlaku terhadap Firaun.

Maka; kerja membersihkan hati, is a serious business! bukan main-main.

cuba cek, dalam hati kita ni, ada tak perasaan2 seperti ‘aku lebih bijak dari orang lain’, atau ‘aku lebih berbakat’ dan sebagainya. itu antara tanda kesombongan.

Ataupun bila orang mengajak kepada kebaikan, kita memandang serba-serbi kecacatan pada pengajak, seperti orang tu layak ke nak ajak aku ke arah kebaikan? orang tu kelihatan kolot, atau orang tu pun ada banyak buat silap dan sebagainya.

atau bila kita dengar seruan, kita pertikaikan macam-macam sampai isi yang disampaikan tak melekat dalam hati. kita pertikaikan bakat sang penyampai dan dirinya..

atau dalam hati kita ni ada tak banyak prasangka-prasangka, sampai semuanya buruk di depan mata kita?

dan macam-macam lagi..

cuba cek, dan bersihkan hati sebersihnya! lawanlah setiap kali ada fkiran-fikiran, bayangan-bayangan dan bisikan-bisikan yang buruk menyinggah dalam hati.

semoga setiap yang ada di sekeliling kita menjadi tazkirah buat hati kita..

Allahua’lam

0 Responses to “Bahagiakan hidupmu dengan hati yang bersih”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: