sudah begini lama tapi kamu masih belum faham?

peringatan! entri ini amat peribadi sekali, kerana blog ini, selain merupakan medium dakwah saya, juga adalah tempat saya meluahkan segala.

saya amat meyakini bahawa jalan dakwah ini adalah satu2nya jalan. the one and only.
saya juga amat meyakini bahawa dakwah mesti diletakkan di atas segala-galanya.
Hari ini saya akan menulis tentang struggle saya di antara dakwah dan study. ya, sekali lagi, tetapi kali ini amat lebih personal dan mendalam.

Study dan exam.

Saya meyakini lulus exam bukan pada banyaknya usaha study. saya meyakini lulus periksa bukan berada pada tangan examiner, atau darjah kesusahan soalan, atau buat atau tidak past years, atau berbincang dengan teman-teman. saya meyakini lulus exam adalah pada Allah secara mutlak.

Tetapi realitinya study dan exam adalah satu perkara yang amat rumit dan kompleks. Dan saya yakin ALlah sengaja jadikannya begitu sebagai ujian kepada hamba-hambaNya. Untuk kita telusi, untuk kita hadapi, untuk kita harunginya dengan jaya.

Di satu sudut, study itu sendiri akan membuahkan satu senjata dakwah yang amat hebat, iaitu sebuah profesion. jadi dengan sendirinya, secara otomatis, kita mengakui bahawa kita perlu excel dan lulus dalam study. Sunnatullah untuk kecemerlangan itu ialah usaha study yang berusngguh-sungguh, walaupun natijahnya dipegang oleh Allah.

Dalam pecahan kecilnya pula, study dalam konteks diri saya adalah medicine, ilmu perubatan yang amat luas tidak bertepi. sekuat mana pun saya study tidak akan pernah cukup, tidak akan pernah menyeluruh, tidak akan pernah habis walaupun saya belajar sampai ke akhir hayat. Dan sistem universiti saya yang tidak pernah mahu memberitahu markah atau gred dan cukup sekadar pemberitahuan lulus atau gagal sahaja amat menyulitkan keadaan kami untuk mengetahui status pencapaian kami, terlebihkah atau terkurang belajar? Dirumitkan pula dengan terbuktinya ada teman-teman yang menemui kegagalan menyebabkan setiap kali peperiksaan, baik sudah belajar separuh mati pun perut tetap kecut. Secara jujurnya, setiap kali peperiksaan berakhir, saya akan sentiasa menyiapkan diri untuk menerima keputusan gagal dari tahun satu sampai kini di tahun akhir.

sekarang saya sudah menceritakan keadaan peperiksaan di universiti saya yang tak pernah mengizinkan kami untuk berlengah walau sedikit.

seterusnya kami pengendong2 dakwah di newcastle ini tidak pernah mengangkat isu study ini ke peringkat yang lebih serius walaupon pada pandangan saya kita sudah perlu memandang serius soal study ini kerana ia boleh menjejaskan masa depan dakwah. di peringkat individu ia akan menjejaskan dakwah kerana ketidakpastian untung nasib dan masa depan individu tersebut. kegagalan dalam peperiksaan juga selalunya menjejaskan emosi. saya amat bangga denagn teman2 yang terus tabah menjalankan dakwah di sebalik ujian peperiksaan. tetapi kiat tidak boleh terus tumpang bangga sahaja, kita perlu ambil langkah lebih serius untuk membantu mereka2 yang perlu dibantu, dan tidak terus menutup sebelah mata dan meletakkan isu ini sebagai ‘dugaan buat daie semata-mata’. tidak, saya yakin Allah memberi ujian ini supaya kita berusaha mencari jalan keluar. itu pendapat saya.

di peringkat masyarakat, gagal dalam peperiksa juga memberi impak yang amat besar kepada dakwah. apa mesej yang kita sednag beritahu kepada adik2? adakah kita memberitahukan bahawa orang-orang yang berdakwah juga boleh berjaya dalam pelajaran, atau kerana dakwah lah study terjejas? hakikat sebenranya kita semua masing2 tahu dalam diri masing2, tetapi  adik2 akan mula membuat assumptions dan penilaian mereka sendiri tanpa dapat kita bendung. maka tidak dapat tidak para pendokong dakwah mesti maju dalam pelajaran supaya adik2 akan menyambut usaha ini tanpa ragu2.

sebab itu, pada pendapat saya kita mesti mula syurakan isu study ini dan tidak lagi menepuk bahu masing2 mengucapkan selamat maju jaya sebelum peperiksaan bermula dan mengusap bahu masing2 bila tidka lulus pelajaran. Kita tidak boleh lagi membiarkan isu ini ditanggung sendiri2 oleh jiwa2 pendokong dakwah . jadi cadangan saya ialah sepertimana kita saling tolong-menolong dalam usaha dakwah begitulah juga kita harus tolong-menolong dalam soal study. sepertimana kita mengambil berat segala soal teman2 kita dalam dunia dakwah, begitulah juga kita harus mengambil berat soal study teman2 kita. kalau perlu adakan personal tutor untuk yang benar2 perlu kita wajar adakan. kalau perlu buat tutorial antara kakak dengan adik2 kita lakukan. mengapa tak boleh gabungkan usrah yang bersambung dengan slot perkongsian atau sharing tips untuk exam? alhamdulillah sebleum ini kita telah ada membuat sesi sharing is caring, tetapi itu tidak cukup. mengapa tidak wujudkan lujnah study yang bertanggungjawab menghimpun semua past years untuk semua batch dan memastikan semua orang menerimanya, mengatur dengan kemas sesi2 antara adik2 denagn kakak2 dan memantau masalah2 individual yang berlaku.

iya, saya akui, dalam soal ini kita harus amat berhati-hati; jangan sampai terjadinya pemberatan soal study melampaui tanggungjawab dakwah. tetapi saya tetap teguh ingin mengatakan, bahawa soal study ini tidak boleh lagi kita sapu ke bawah karpet.

mengapa saya membangkitkan isu ini? kerana baru2 ini saya terpaksa mengambil keputusan menyingkatkan kehadiran saya ke sebuh program kerana peperiksaan saya sudah amat hampir. dan saya amat kecewa sekali kerana tidak ada yang sudi bertanya dan memahami mengapa saya terpaksa mengambil keputusan tersebut disebalik saya sendirilah orang yang selalu melaung-laungkan bahawa Allah lah pemegang segala keputusan. hakikatnya, keputusan itu buaknlah semata2 kerana peperiksaan itu semata2, ada sebab2 lain, tapi kalau x ada yang sudi mendengar maka biarlah saya tanggung sendiri.

jadi selepas itu saya pun tersedar, betapa kompleksnya isu ini. ia bukan hanya study vs dakwah. ia adalah kehidupan vs dakwah. macam mana kalau ada daie yang punya masalah study dan juga masalah peribadi? maslaah epribadi ni akalu nak dilistkan subhanallah panjang sekali, dari masalah keluarga, kepada masalah kewangan, kepada masalah kesihatan, dan macam2 masalah lagi. setiap masalah dalam study harus kita telusi akar umbinya, adalah ia semata2 masalah study atau adakah maslaah lain? sebab itu saya kata, kita tidak boleh lagi berselindung di sebalik ‘sabarlah di atas ujian ini’

kita harus memasuki fasa mengoptimumkan pencapaian daie, dan termasuk usaha ini ialah cuba sedaya upaya memastikan setiap daie malah semua tidak tercicir dalam pelajaran. kita harus buktikan bahawa dakwah itu asas kecemerlangan dalam segenap sudut. dan termasuk dalam usaha ini ialah duduk, bertanya, dan mendengar masalah2 secara Individual, bukan hanya pukul rata semua orang dan berharap semua orang akan tabah mengharungi laluan ini seorang diri.

isu ini mungkintidak relevan untuk semua orang yang bergelar pelajar, tetapi dalam konteks bumi newcastle uni, saya merasakan ia amat perlu. demi cinta setinggi-tinggi cinta.

kebatilan yang terancang akan menewaskan kebenaran yang tidak terancang. maka sebba itu, kita mesti emrancang dengan perancangan yang kemas. bukankah ini satu perang yang perlu dihadapi dengan strategi dan kerjasama kumpulan?

kemudian sesudah berusaha, barulah kita boleh bertawakal dan megharapkan yang terbaik dari Pemutus segala keputusan.

Allahua’lam

1 Response to “sudah begini lama tapi kamu masih belum faham?”


  1. 1 cik mus'ab July 15, 2010 at 11:52 pm

    bertawakal –> berusaha—> bertawakal.


Leave a Reply

Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


