Atas semua ini kurasa sangat2 bersyukur

“Demi Allah, jika Allah memberi hidayah kepada satu orang melalui dirimu, itu lebih baik bagimu daripada unta merah” [HR. Bukhari]

Sangat2 gembira. Sangat2 bersyukur.

Kerana telah berada bersama2 dalam usaha menyampaikan dan memberi kefahaman tentang tarbiyyah dan dakwah kepada adik2 yang sangat disayangi. Tapi mungkin tak cukup diemphasizedkan, bahawa keputusan untuk berada dalam tarbiyyah dan melaksanakan usaha dakwah itu adalah hak mutlak kita. Tak ada seorang manusia lain pun yang boleh memaksa kita untuk melaksanakannya, sekalipun jika dia berjaya memaksa, takkan berhasillah usaha itu selagi mana hati kita sendiri tidak merelakan untuk melaksanakannya dengan ikhlas.

Maka adik2 yg sangat disayangi, kakak2 yang berada di hadapan yang cuba menyampaikan dan menyeru adik2 utk sama2 melakukan amar makruf nahi mungkar ini hakikatnya adalah2 ornag2 yg telah membuat keputusan sendiri untuk berada di jalan ini. Tidak ada paksaan. tidak ada brain wash. tidak ada ganjaran nyata yang dijanjikan kepada kami.tidak ada kepentingan diri, keluarga mahupun mana2 parti/jemaah.

Yang ada adalah tarbiyyah, yang kami pilih untuk lalui selama ini. ketahuilah adik2 satu ketika dulu kami pun begitu, sama2 merasa diri ini tidak layak untuk melaksanakan tanggungjawab ini, merasakan tugasan ini terlalu jauh utk dipikul oleh bahu ini, berasa sangsi dengan kata2 kakak2, tidak memahami dan tidak dapat menjiwai mengapakah kakak2 beria-ria benar menekankan tentang dakwah itu, dakwah ini.

hakikatnya kita sama sahaja, kakak2 pernah berada exactly di mana adik2 berada. sama2 pernah rasa ada orang yang cuba memaksa diri menajdi hipokrit, membuat sesuatu yang kita belum bersedia untuk lakukan.

hari ini kami melihat, segala yang dilakukan kakak2 itu adalah semata2 kerana sayangnya dan cintanya mereka terhadap kami. Sama. Sepertimana kami juga menyayangi dan mencintai adik2.

Hari ini baru lah kami mula menjiwai mengapa mereka sanggup berkorban masa, harta dan tenaga. Tidak lain dan tidak bukan kerana terbitnya rasa kecintaan terhadap Allah dan RasulNya, rasa bertanggungjawab terhadap agama ini, rasa kagum dengan semangat dan kekentalan para sahabat, dan pastinya kerana semakin lama, kehidupan ini terasa lebih manis.

tak dapat nak digambarkan dengan kata2 perasaan itu. Berada di jalan dakwah ini memberikan satu makna dalam setiap nafas. Ia memberikan satu gambaran yang sangat jelas tentang matlamat hidup. Ianya menunjukkan satu jalan lurus yang sangat jelas penghujungnya. Ianya menjadikan setiap saat dalam hidup ini terasa sangat bermakna. ianya menyebabkan kita sentiasa memiliki sesuatu untuk mengisi masa kita dengan bermakna. Ia memberi kepuasan terhadap persoalan mengapa aku diciptakan, dan bermaknakah diriku ini? Ianya memberikan satu keteguhan dalam jiwa, yang menyebabkan kita bangun setiap hari dan berasa sangat bersemangat kerana kita tahu ada sahaja perkara2 bermanfaat yg boleh kita lakukan, bukan hanya untuk diri kita malah untuk orang2 yg kita sayangi. Ianya menjadikan kita kuat, tak mudah hanyut dan lalai dalam perkara2 yg sebenarnya tidak kita perlukan dalam hidup ini. Yang utama, ia memberikan satu kemanisan dalam jiwa, rasa indah yang tak tergambar tetapi sama2 dirasai oleh hati2 yang memilih utnuk berada di jalan ini.

oleh sebab itu, wahai adik2, kami juga dambakan adik2 juga merasai kemanisan ini. semakin berkorban semakin tinggi rasa dalam jiwa. semakin dekat dengan Tuhan.

tidak sekali2 kami akan memaksa. yang kami lakukan hanyalah memberi sedikit kefahaman, cukuplah jika hari ini adik2 dapat menerima ilmu baru ini dengan baik. kami doakan, semoga dengan adanya kefahaman ini, yang adik2 perlukan adalah satu sentuhan dalam hati dari Allah, yang akan terus melajakkan adik2 untuk terjun dalam arena perjuangan ini.

kebenarannya adik2, jalan ini telah menumpahkan air mata, mempermainkan emosi, menganggu-gugat sesetengah perkara dalam hidup, menguji ukhuwwah, merampas masa dan harta. tetapi entah mengapa kami masih ingin terus berada di jalan ini selepas semua ini. adik2 rasa mengapa?

Allahua’lam

0 Responses to “Atas semua ini kurasa sangat2 bersyukur”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: