yours sincerely..

Alhamdulillah saya sudah lulus peperiksaan akhir tahun 4th year. InsyaAllah akan melangkah ke 5th year @ tahun akhir pengajian, semoga Allah mudahkan untuk tamat dalam jangka waktu yang ditetapkan.

Terfiker2 balek, dan terkenang2 yang lama, pernah bersembang2 dengan seorang hamba Allah yang sama2 tak pernah diuji dengan kegagalan dalam pelajaran, kata beliau, dia sangat bersyukur kerana Allah Memudahkan laluan dia dalam menuntut ilmu, dan lagi katanya, dia tak dapat bayangkan bagaimana penerimaan dirinya jika ditakdirkan Allah dia gagal dalam pelajaran, dan dia sangat mengkagumi semangat dan kekuatan yang dilihat pada rakan2 lain yang pernah mengalami peritnya gagal dan terpaksa merepeat semester tapi tetap terus tabah dan berdiri kukuh.

Saya menyoal diri sendiri, betulkah aku ini dihindari dari ujian? kalau dilihat hanya dari sudut pelajaran, maka ya, memang tak teruji lagi setakat ini. tapi saya juga seperti manusia lain, sudah banyak kali ‘gagal’ dan merasai berbagai2 kepahitan, asyik jatuh tersungkur, merasai perit untuk bangun kembali, belajar dari kesilapan yang sudah dan cuba bangkit kembali.

saya sudah banyak kali gagal dalam soal hati..

baru2 ini saya membaca artikel yg ditulis oleh prof dr sidek baba, beliau menceritakan pengalaman beliau yg terpaksa mengulang peperiksaan STPM sebanyak 7 kali sebelum layak melangkah ke universiti. tapi prof tak pernah berputus asa, semangat untuk menuntut ilmu dalam dirinya membara, biarlah jatuh berapa kali pun beliau tetap tegar terus bangkit kembali sampai berjaya. Akhirnya beliau berjaya menjejaki Universiti Malaya dan dari situ tak pernah berhenti lagi sampai memperoleh Phd.

Entah macam mana, dengan izin Allah, selepas membaca artikel ini tiba2 saya terfikir, kalau Allah boleh menguji kita dengan gagal melalui pelajaran, mengapa pula DIa tidak boleh menguji kita dengan ‘kegagalan hati’? pelajaran itu kita nampak lulus gagalnya kerana diadili manusia sedemikian rupa. tapi ujian hati? saya rasa dan saya sangat yakin, kalaulah ujian atas hati ini ada penilaiannya, mesti hati saya sudah ‘gagal’ banyak kali dan asyik kena merepeat semester.

kata kakak dahulu, bila kita mengikuti usrah, maka tarbiah berjalan, dan atas sifat tarbiah yang sentiasa merubah manusia, sewajarnya diri kita akan ‘terubah’ seiring dengan pertambahan ilmu, kefahaman, amal, dan ‘kejernihan hati’. Tapi kan, saya rasa lah, kalau ada lah peperiksaan menilai sejauh mana keberkesanan tarbiah ini ke atas individual, mungkin2 saja saya menduduki tempat tercorot dalam kelas. sebab hati saya tidak jernih, ataupun asyik teroleng2. kalau orang selalu gelar pelajar yg di kelas corot ini ‘pelajar lembab’, maka hati saya pun kategori ‘lembab’ juga.

kadang2 iri hati juga melihat orang lain melangkah jauh dengan cepat. iri hati melihat orang lain makin lama makin hampir dengan Allah sedangkan diri masih macam tu juga, keras macam batu. masih terpalit dengan jahiliyah. amal pun tak berapa bertambah. ikhlas maseh dipaksa2. akhlak maseh buruk juga. lagi malu2 alah bila ada adik2 lagi kuat melangkah. tapi bila dipaksa, tak jadi juga. hati gagal merasa. ada akal sahaja yang selalu mengingat, itupun bila akal alpa atau tersibuk urusan dunia, jatuh lagi parah. kadang2 terjatuh juga ke lembah dosa. semoga Allah ampunkan segala.

selalunya bila ada program2 tarbiah yang intensif, masa tu lah hati jadi hidup sekejap, bergerak laju siket. tapi selalunya impak ni tak kekal lama. saya pun jadi hairan ,macam mana orang lain kekalkan momentum? macam mana hati boleh tak tergolek balek ke belakang? macam mana nak jadi baik sepanjang masa?

kesan hati yang asyik teroleng2 ini memang sangat menyiksakan jiwa, manakan tidaknya, sakit hati kan penyakit yang paling dashyat sekali? masa hati sakit, macam2 berlaku. hasad dengki dan buruk sangka senang2 je mengambil tempat. tak pasal2 kawan serumah jadi musuh, padahal atas sangkaan je. kadang2 tak sedar mengucapkan perkataan2 tak sepatutnya, kadang2 jadi batu api, selalunya tak dapat menahan marah. dah la dah memang panas baran kan. disimbah2 pulak denagn hati yang kotor, sekecil2 benda boleh jadi asbab marah yang meletus2. mana 10 muwosafat semua hilang berterabur. disiplin tunggang langgang, ibadah kusut masai, asyik malas2 je, mula lah solat pun terasa berat dan khusyuk macam benda yang susah sangat nak capai. emosi pon jadi caca merba, asyik nak cari pasal dengan  orang tak semena-mena. tak percaya tanya lah naqibah saya, saya memang selalu mencari pasal dengan beliau. kadang2 saya pun dapat rasa dia kecewa.

sebab itu lah walaupun saya tak pernah gagal periksa, tapi saya rasa saya selalu gagal. kadang2 berlinang lah jugak air mata. susah sangatkah nak rasa cinta pada Allah dan Rasul? kenapa orang lain macam senang je?

akal tahu itu dan ini. kalau suruh mulut menyebut laju je keluar segala ilmu dah kefahaman, tapi hakikatnya hati tak mengikut.

lepas baca artikel oleh prof itu, saya pun mula berfiker balik, mungkin inilah ujian besar dari Allah untukku. Mungkin Dia Mudahkan laluan menuntut ilmu tapi Menguji melalui hati yang degil. Dan fiker lagi, kalau prof boleh gagal berulang kali dalam pelajaran tapi x putus2 asa terus berusaha sampai akhirnya berjaya, mungkin ujian atas hati begitu juga? Mungkin kalau saya terus dan terus dan terus berusaha membaiki hati satu hari nanti Allah akhirnya akan bagi ‘lulus’ juga ke atas hati ini walaupun setelah gagal berulang kali? Mungkin satu hari nanti, impian saya untuk menjadi seorang muslimah yang solehah yang hatinya sentiasa terpaut pada Allah, sentiasa jernih dihiasi dengan segala sifat mahmudah dan terhindar dari segala mazmumah akhirnya akan tercapai? Mungkin satu hari nanti cita2 besar untuk menjadi seorang pejuang agama Allah yang rela berkorban apa sahaja akan termakbul. Mungkin angan2 panjang untuk cuba mendekati makam siti fatimah dan siti khadijah di sisi Allah tidak mustahil?

hakikatnya kita semua diuji. kalau bukan begini, begitu. semoga Allah beri kekuatan untuk terus tabah mengharungi ujian2 ini sampai akhirnya masing2 kita akan berjaya melepasi ujian masing2.

akhir kata saya teringat kata2 kak ja yang sangat meruntun hati dahulu, katanya, antara kita memang ada yang berjalan laju, ada yang berjalan perlahan, tapi insyaAllah akhirnya kita semua akan sampai ke situ selagi terus berada di jalan ini!

0 Responses to “yours sincerely..”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


