Pasca K and J

K and J = Katibah and Jaulah atau Knowledge and Joy

Alhamdulillah, walaupon dibuat secara ad-hock  + kelam kabut cari accommodation dan transportation yg sold out despite bukan musim cuti sekolah + kekurangan tenaga sebagai presenters, dengan takdir dan izin Allah, berlangsung juga K and J sesi 2009 untuk adik2 Durrah, Raqaiq dan Saubi (macam ni ke eja?)

berjaya atau tidak? berkesan ke tak berkesan?

Allahurabbi, kita hanya mampu berusaha, in the end, yahdillah hu linurihi man ya sya’. semoga kita semua tergolong dalam mereka yang menerima cahaya Allah ini yang sinarnya sangat begemerlapan, cahaya di atas cahaya.

Dari awal lagi saya memang berkobar-kobar untuk bentangkan tajuk ghuzwatul fikr, bukanlah kerana saya orang yg memang bagus dan lolos dari menjadi mangsa serangan ghuzwatul fikr ini, in fact, semangat ini datangnya dari kesedaran bahawa saya sendiri belum betul2 mengerti dan merasai kepentingan untuk menolak segala jahiliyah yang melalaikan dan mendeviatekan umat islam dari realiti. malah taks egan silu saya mengakui masih banyak lagi jahiliyah2 yg sampai hari ini terus menjadi medan tempur saya saban hari. pertarungan dengan ghuzwatul fikr ini hendaklah disertai dengan hati, mengikut pengalaman2 yg lepas, tanpa hati, teori dan kefahaman saja tidka cukup, selalunya waktu2 tertewas dengan ghuzwatul fikr ni ialah pada waktu2 lemah; contohnya terlalu penat lepas seharian di hospital, bila balek rumah, nak baca Quran tak larat, nak buat benda baik takde mood, masa ni lah selalunya ‘ter’tengok movie atau ‘ter’sembang2 merapu2.

wahai adik2 yg disayangi. memang kita lemah. naik turun iman itu memang pasti.

tapi teruslah kita berusaha.

semasa pembentangan, timbul persoalan, mengapa kita perlu sedar tentang ghuzwatul fikr dan kenapa kita harus selamatkan diri kita dari menjadi mangsanya? dengan pantas ada yg menjawab, kerana kita hendak mengembalikan kegemilangan islam seperti yg pernah kita kecapi dulu. saya tanya kembali, apa maksudnya kegemilangan itu, atau bagaimana caranya mencapai kegemilangan islam sepeti itu? jawab mereka dengan mengembalikan umat islam kepada Al-quran. Saya tanya lagi apa maksudnya mengembalikan umat islam kepada Al-Quran? Adakah dengan membawa al-quran ke mana2 sahaja kita pergi? adakah membaca al-quran sebanyak2nya dalam sehari?

Semasa zaman kegemilangan islam, pentauliahan Al-quran dalam kehidupan adalah sangat agung. kalau dibandingkan dengan kita sangatlah jauh bezanya, langit dan bumi pun mungkin tak sesuai nak digambarkan jauhnya beza antara kita dengan mereka.
Yang pertamanya, first language mereka adalah Bahasa Arab. Memahami apa yg dibaca  itu satu kebiasaan untuk mereka semua.
yang keduanya, sistem pendidikan yg meletakkan Al-quran sebagai ilmu primary, bukannya pilihan macam kita. Semua anak2 hendaklah menghafaz keseluruhan Al-Quran sebelum boleh menuntut ilmu2 ‘sekondari’ yang lain. Sejauh mana ini dipraktikkan ke atas semua umat islam itu wallahua’lam, tapi tokoh2 yg hebat yg lahir semasa kegemilangan islam semuanya menerima pendidikan yg sebegini. Selain manghafaz dan belajar ilmu2 Al-Quran mereka juga hendaklah menghafaz sekalian banyaknya hadis2 nabi, belajar ilmu2 fiqh dan sebagainya sehingga mantap, sebelum boleh ‘berubah’ jalur pelajaran.

Cuba banding dengan kita tengok.
Sah2 tak tahu bahasa Arab, jadi baca Al-Quran macam bergurindam saja, bunyinya sedap tapi tak tahu makna.
Sistem pendidikan kita tidak mengagungkan Al-Quran, kita copy sistem pendidikan barat, belajar ilmu2 sekular belaka dari tadika sampailah tua renta. Ilmu agama jadi ilmu sampingan pula, hafaz Al-Quran siket2 saja, itu pun hafaz lafaz sahaja, tak pernha pun kita diajar tafsir ayat2 Quran waktu di sekolah dulu kan?
Kalau ada ibu bapa yg hendak menjadikan anak2nya hafiz perlu lah dihantar ke sekolah2 aliran khas, jadi berbeza dengan anak2 yg lain. yang sedihnya, kebanyakan sekolah2 tahfiz ini sekadar melahirkan hafiz yg boleh membacakan ayat2 Quran dengan betul, tapi bukan hafiz yg boleh beritahu makna apatah lagi menjelaskan maksud2 ayat. itu pun dah kira cukup hebat lah tu, dipandang tinggi alim oleh masyarakat.

tengoklah outcome nya.

Apa impak pengagungan Al-Quran yang sangat hebat waktu zaman kegemilangan dulu? Impaknya, manusia2 waktu itu membawa Al-Quran kemana2 sahaja! Bukan dalam bentuk hard copy, tapi soft copy yg tertanam dalam hati pada setiap saat, sebaik celik mata sampai pejam mata semula, sehari2an. Tak perlu baru nak terselak2 helaian quran bila diperlukan.
Maka tak hairan langsung kalau mereka2 ini boleh menulis dan menghasilkan sebegitu banyak buku. Ada yag menulis beratus2 buku (kita nak baca seratus buku pun belum tentu kan, apatah lagi menulis beratus buku). Apa nak dihairankan, kalau AL-Quran yang 30 juzu’ itu mereka boleh hafaz, bukankah yg lain2 akan kelihatan mudah belaka? Macam kita ni, kalau nak hafaz juzu’ 30 pun terpaksa struggle sehabes daya, macam mana pula nak hasilkan walau sebuah buku?

kemudian cuba bayangkan, mereka ini sangat dekat dengan Allah hasil dekatnya diri mereka dengan Al-Quran. Mereka membawa bersam2 segala peringatan, amaran, balasan2 yg Allah janjikan kepada pendosa, berita2 gembira, nikmat2 yg Allah janjikan kepada mereka yg bertaqwa. Ayat2 ini sentiasa berlegar2 di ruang minda. Sanggupkah atau tergamakkah mereka membuat dosa saat teringatkan ayat2 yg menggerunkan yg mengingatkan tentang neraka? Sanggupkah membuang masa kalau asyik terbayang ayat2 seperti “Tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepadaKu” ?

banding lagi dengan kita, kita tak punya ‘pendamping2’ ini. Saat kita terlalai dan terleka tidak ada ayat Al-Quran yang tiba2 hendak muncul di kotak fikiran kita untuk menyebabkan kita rasa gerun akan siksa Allah atau tidak ada ayat2 yg tiba2 muncul untuk menyebabkan kita semangat hendak melakukan kebaikan dengan tiba2.  Tidak Ada. Sebab itu kita tak malu2 membuat dosa, Sebab itu kita malas2 nak mengumpul pahala.

Wahai adik2 yg disayangi. bila kita kata kita hendak kembalikan umat Islam kepada Al-Quran, inilah yang kita maksudkan. bukannay setakat mengannatung ayat2 di dinding, bukan setakat membaca Al-Quran berulang2 kali, bukan setakat membawa Al-Quran ke mana2 pergi (dalam bentuk fizikal), malah bukan setakat menghafaz sahaja seluruh Al-Quran tanpa tahu maknanya. Itu semua belum cukup. Kita mahu kembalikan manusia2 yg mengahfaz seluruh Al-Quran, yang tahu dan faham maknya2nya, yang mengaplikasikan Al-Quran dalam kehidupan seharian, yang cuba hidup sebagai Al-Quran yang berjalan. (teringat dekat hospital john hunter ada seorang doktor muda yg digelar ensiklopedia berjalan akibat pengetahuan ilmu medik yg amat hebat)

Wahai adik2, senangkah misi ini?

sudah pun adik2 sendiri jawab, ia nya sangat sukar, dan terasa sangat jauh.

Sebab itu kita harus mula dari sekarang. bagaimana nak mula? Pastilah pertama sekali, untuk memberi ruang kepada sesuatu untuk masuk, hendaklah kita mengosongkan ruang yang sedia ada yg terpenuhi dengan benda2 lain.denag kata lain, hendaklah kita ‘gantikan’ apa yg mengisi hidup kita sekarang dengan yg lebih penting, iaitu Al-Quran. Di sinilah asbabnya mengapa kita bentangkan tajuk ghuzwatul fikr dan sayonara jahiliyyah. musuh islam menggunakan taktik yg mudah untuk menjauhkan kita dari Al-Quran, iaitu tak lain dan tak bukan, penuhkan sahaja masa/hari kita dengan segala macam perkara yg kelihatan seolah2 penting tapi sebenranya hanyalah supaya kita tidak jumpai masa untuk Al-Quran.  Movie, lagu, shopping, fesyen, sukan, konsert, etc. Salahkah atau berdosakah membuat benda2 ini? jawapannya tidak (kecuali kalau memang ada pertentangan dgn syariat). tetapi benda2 tidka berdosa inilah yg telah merampas masa kita dari diluangkan untuk Al-Quran.

Cukuplah setakat ini penulisan ini. Adik2 sesungguhnya telah cukup matang untuk memahami dan merasai.

Allahurabbi, lapangkanlah hati2 kami supaya mudah kami memahami dan mengerti maksud penciptaan diri kami ini. Amin.

p/s: hanya hati2 yg bersih sahaja yg boleh menerima, memahami dan merasai. betul, sangat betul, tapi tercapaikah? tercapai ke balqis? semoga sempat lah…..

0 Responses to “Pasca K and J”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: