Menyelesaikan masalah mat rempit

Maafkanlah saya kerana tak pandai berkata2, kalau nak bersuara tu kena fikir lama, cari perkataan, susun2 ayat, timbangkan semula apa yg nak disebut dan akhirnya decide untuk tak bersuara langsung. Maka sebab itu saya tidak berkata, sebaliknya memilih untuk menulis.

Hari ini kita akan cuba menyelesaikan masalah mat rempit di malaysia.

1) Mula2 kita kena buang tanggapan negatif terhadap mat2 rempit.
Dalam sebuah perbincangan baru2 ini mengenai mengapa mat rempit merempit, antara pendapat yg dilontarkan ialah: mat rempit tiada jatidiri, tiada matlamat hidup, tidak cukup kasih sayang, tidak cukup didikan agama, tidak faham mengapa mereka dijadikan dan sebagainya yang negatif belaka. Seolah2nya kita memukul rata semua golongan mat rempit ini sebagai watak2 antagonis yg berjiwa rendah, rendah daya berfikir, malah tak segan silu ada yg melabel mereka sebagai sampah masyarakat.

Cuba fikir semula, kalau kita kata mereka ini sampah masyarakat (tidak bernilai) maka mengapa pula kita hendak membantu sampah2 yg tidak berharga ini?

Secara logiknya, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sewaktu memilih pelajar2 yg akan ditajanya akan menyaring dan memilih pelajar2 yg dirasakan ‘lebih berharga’ untuk ditolong kerana mereka ini permata yg akan memberi manfaat kpd masyarakat. Mereka tidak akan memilih sampah untuk ditolong.

Antara kita dengan orang2 yg kita sayang, mengapa hati kita sentiasa bersedia sahaja memberi pertolongan kpd org2 yg kita sayang ini pada bila2 masa? Jawapannya kerana kita sayang mereka, dan kerana mereka ini begitu berharga di mata kita. Kalau seseorang itu tidak kita sayang dan tidak berharga di mata kita, maka adakah jiwa kita ini akan terdorong untuk membantunya?

Sebab itu isu mat rempit ini tidak pernah selesai. Sebab tidak ada orang yg hendak datang memberitahu mereka bahawa mereka ini adalah org2 yg hebat, memberikan kasih sayang dan perhatian kepada mereka. Yang datang hanyalah cemuhan, cercaan, tanggapan2 negatif yg meranapkan jatidiri. Sedar tak sedar kita sebenarnya menyokong kegiatan mat rempit selama ini dengan tidak memberikan mereka peluang merasakan diri dan hidup mereka sangat berharga. Kita tidak membantu membesarkan jiwa mereka.

Dan ini, adalah kesilapan terbesar para pendakwah.

Sebagai seorang yg pernah jadi antara pelajar paling nakal di sekolah, saya memahami situasi mat2 rempit ini. Sebenarnya mat rempit ini adalah manusia2 yg hebat, sebab itu mereka merempit. Mereka mempunyai semangat yg berkobar2 utk mencapai tahap tertinggi dalam bidang yg mereka minati. Mereka berusaha bersungguh2 ke arah itu. Mereka tidak puas hati apabila mereka tewas. Mereka sanggup bergolok gadai demi mencapai sebuah cita2. Mereka berani menanggung risiko. Mereka tidak mudah gentar dengan ancaman atau sekatan polis. Mereka mendisiplinkan diri untuk hadir ke litar lumba pada waktu yg tepat. Yang paling hebat, mereka sangat berjiwa besar dalam membuktikan kemampuan diri.

Bukankah semua ini ciri2 yg cuba kita bentuk dalam tarbiyah kita, dan ciri2 ini telah ada pada diri mat2 rempit ini!

Sebuah drama Jepun, Gokusen menceritakan tentang matlamat ini. Tentang seorang guru yg ditugaskan mengendalikan sebuah kelas yg penuh dengan remaja2 yg sangat nakal, terlibat dengan gangsterism, rendah pencapaian akademik, kaki buli, kaki gaduh, kaki tidak hormat guru dan mcm2 kaki lagi. Semua guru2 lain memandang mereka sebagai org2 yg sudah pun gagal, tidak akan berjaya, mencemuh mereka malah cuba menjauhi mereka. Datang guru baru ini, tanpa teragak2 dia meletakkan sepenuh kepercayaan kepada mereka ini. Dia sentiasa bersama mereka ketika mereka dituduh mencuri, bersama mereka bila mereka ditahan polis, membela mereka bila mereka direndah2 kan oleh guru lain, sanggup merayu kepada ibu bapa yg sudah kecewa dgn anak2 sendiri dan mahu menghentikan persekolahan anak mereka.

Setiap hari guru ini masuk ke kelas dengan sabar, tidak2 putus2 memberitahu mereka bahawa mereka adalah manusia2 yg hebat. Tidak sekali2 memarahi dan mengucapkan kata2 negatif seperti kamu tidak guna, kamu bodoh, sial dan sebagainya.

Lama kelamaan murid2 ini yg pada asalnya sgt benci guru ini (mereka benci semua guru) akhirnya jadi percaya kepada guru ini dan mereka mulai merasakan ada orang yg percayakan mereka, sedia mendengar masalah mereka, sedia membantu mereka, tidak pernah memperkecil2kan mereka. Tanpa dipaksa2 mereka mula berubah mengikut nasihat2 yg guru ini berikan! Mereka mula nampak matlamat hidup, mula menanam cita2 dan mula berubah menjadi lebih baik, meninggalkan perbuatan2 buruk selama ini.

Alangkah indahnya kalau para daie kita juga bersikap seperti guru ini.

Sebenarnya nak menyelesaikan masalah mat rempit ini senang sahaja, sekiranya semua orang sedia terjun padang membantu mereka.

Doktor boleh membantu, bila ada mat rempit kemalangan masa ni lah kita bagi ‘tazkirah’ kepada mereka. Sambil merawat kita ingtkan mereka bahana merempit.

Guru2 sekolah boleh membantu, jadi seperti guru dalam gokusen ini, tidak cukup sekadar nasihat dalam kelas bahawa merempit ini tidak baik, malah sampai mengekori pelajar2 ini dalam kehidupan peribadi mereka, tahu apa yg mereka buat di luar waktu sekolah, bagaimana keluarga mereka, apa punca masalahnya. Hubungan guru murid bukan setakat dalam darjah sahaja.

Arkitek dan engineer juga boleh membantu. Fikirkan satu sistem jalan raya pintar yg boleh menghalang kejadian merempit ini. (tak taulah mcm mana tu kan, saya bukan budka engine, ini pakai lontar je idea ni) Atau bina pusat2 lumba alternatif.

Ustaz2 dan para daie yg berani boleh terus bersemuka dengan mereka ini, memberikan teguran.

Polis, seperti sekarang ini boleh membantu dengan menghambat mat2 rempit ini supaya berhenti merempit.

Artis2 dan media boleh membantu dengan menghasilkan filem/dokumentari yg boleh menarik minat mat2 rempit ini supaya berfikir dan berubah.

Para hartawan jutawan boleh sponsor untuk bina pusat2 alternatif lumba.

Para daie yg kenal mana2 mat rempit ini boleh bergerak dengan teknik dakwah one-on-one, iaitu kita target satu mat rempit dan kita berusaha bersungguh2 mengajak mereka ke arah kebaikan. Kalau semua daie keluar membuat sebegini, bukankah ianya tidak mustahil kita akan dapat mengubah begitu banyak mat rempit?

Soalnya sekarang ialah SIAPA yg nak buat semua ni?

Selagi kita semua tidak bergerak dan assume ada orang lain akan buat, maka isu mat rempit tak akan selesai. Sewaktu kita sibuk konon2 cuba mencari punca mengapa mat rempit ini merempit, tidak ada pun sebenarnya orang yg betul2 approach berusaha membantu mereka. Tidak ada orang yg bergerak. Stagnant. Stasis. Beku.

Maka resolusinya adalah begini:
1) Kita harus memandang tinggi kepada mat2 rempit ini, barulah kita akan rasa teruja untuk membantu mereka.
2) Kita harus berhenti bercakap dan bergerak berbuat sesuatu

Sabda Nabi:

“Dan barangsiapa yang ketika ia bangun dari

tidur tanpa memikirkan urusan umat Islam, maka

ia bukan dari kalangan mereka”. [HR Al Hakim]

0 Responses to “Menyelesaikan masalah mat rempit”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: