Teman Paling Setia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Sesunggunya hanya Allah, satu-satuNya Teman yang paling setia. Satu-satuNya Yang benar-benar tahu suka-duka kita. Yang Mengetahui segala rahsia, yang baik dan yang buruk.

Segala puji bagi Tuhan sekalian alam.

Timur dan barat, semua ini milikNya. Hadapkanlah wajahmu ke mana sekalipun disitulah wajah Allah. Penguasa sekalian alam. Yang sentiasa Melihat setiap masa, Mendengar malah Mengetahui segala lintasan hati. Yang lebih dekat dengan kita dari urat merih kita sendiri.

Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Pemurah lagi Mengasihani.
Walau sebesar gunung dan seluas langit sekalipun dosa kita Dia takkan menolak apabila kita memohon ampun.
Walau sesulit manapun keadaan kita, DIa takkan membiarkan apabila kita memohon pertolongan. Kerana Dia paling pemurah, dan paling kasihan melihat kita.

Pemilik hari pembalasan

Takutlah pada hari yang sangat menggerunkan. HAri yang penuh dengan penyesalan. Hari di mana penyesalan itu hanya sia-sia. Hari di mana tidak ada jalan untuk berpatah kembali. Hari di mana setakat mana amalan dan kebaikan kita setakat itu sahajalah yang akan menentukan balasan kita. Hari di mana Allah sahajalah yang kita ingati, kita takuti, kita harapi untuk menyelamatkan kita dari siksaan, yang juga milikNya.

Hanya kepadaMu kami menyembah, dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan.

Sembahlah! dan mohonlah! sementara masih ada masa. Tangisilah sementara air mata itu masih ada nilainya. minta dengan penuh harapan supaya dijadikan hamba yang sangat-sangat dikasihiNya. Sewaktu senang atau susah, sembahlah DIa dan mohonlah pada Dia, pasti Dia kabulkan, kerana Dia amat dekat.

Tunjukkan kepada kami jalan yang lurus.

Minta sungguh-sungguh pada ALlah beri kita ilham, atau jumpakan kita degan bahan-bahan yang mengingatkan tentang satu kebenaran yang pasti, iaitu setiap dari kita pasti mati dan selepas kematian itu akan ada hari kebangkitan yang mana akhirnya satu antara dua, syurga atau neraka. Atau pun jumpakan kita dnegan orang-orang yang akan ingatkan kita tentang ini, agar kita tidak tertipu dan hanyut dalam manis dunia.

Jalan orang-orang Yang Kau beri nikmat ke atas mereka, dan bukan (jalan) orang-orang Yang Kau murkai dan (jalan) orang-orang yang sesat.

Berikan kami panduan Ya Allah, agar kami dapat sama melihat sepertimana para kekasihMu yakni para Nabi dan orang-orang soleh dan orang-orang yang dekat denganMu melihat, dan akhirnya kami memilih untuk memperjuangkan kalimatMu sepertimana mereka telah berjuang dan berkorban. Jangan Ya Allah, Kau biarkan kami sesat sepertimana orang-orang yang terleka dengan dunia dan terlupa tentang hakikat kebenaran yang pasti berlaku.

0 Responses to “Teman Paling Setia”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: