Syukur yang tak terhingga

Jika ditanya tentang satu benda yang dikurniakan Allah padaku yang paling kusyukuri dan pasti dan sangat pasti membuat jiwaku runtuh dengan tangisan, ianya ialah diberi peluang untuk berada dalam tarbiyyah. Pertamanya kerana aku percaya bahawa petunjuk Allah itu hanyalah untuk orang2 yang diberiNya petunjuk. Maka aku menangis kerana berfikir, siapa aku untuk diberi hidayah Allah, peluang untuk diberi ilmu yang membasahkan jiwa, dan diberi peringatan tentang hakikat kehidupan? Diselamatkan dari terus hanyut dalam arus nikmat dunia. SIapa aku di sisi Allah untuk layak diberi peluang begini?

Keduanya kerana peluang ini Allah beri setelah segala dosa dan noda aku harungi yang pastinya membangkitkan kemurkaan ALlah. satu ketika dahulu hidayah ALlah pernah hinggap di hati, kemudian aku jadi leka dan lalai dan terus menerus leka dalam keseronokan dunia. Tetapi Allah terus sahaja memberiku peluang sekali lagi, mengenali tarbiyyah dan berjumpa pejuang-pejuang agama Allah hingga hatiku jadi tersentak dan tersedar betapa besarnya keagungan Allah. dan membuat hatiku kembali mahu menjadi orang yang cinta pada Allah. Walaupun langkahku mungkin perlahan dan masih banyak kelalaian dan kealpaan terus menyelubungi hidup, tetapi ini jauh lebih baik daripada keadaan di mana aku tidak diberi peluang mengenali tarbiyyah dan terus hanyut, lupa dan tidak yakin akan adanya hari kebangkitan! Nauzubillah hi minzalik.

Kerana itu, aku sangat-sangat bersyukur kepada Allah di atas kurniaan ini. Bersyukur kerana ada sahaja orang yang akan datang mengingatkan. Ada orang-orang di sekeliling yang soleh dan sentiasa menolak untuk melakukan kebaikan. Ada suasana yang terpelihara dari dosa dan kemungkaran. Ada aktiviti-aktivit untuk membuatkan hidupku jadi bermakna. Yang paling penting, ada daya tolak yang kuat untukku mencari cinta Allah.

Sesungghnya tak ada yang dapat aku ungkapkan selain rasa syukur yang tak terhingga pada Allah kerana memberiku peluang mencuci diri selepas yang kuberi padaMu hanyalah derhaka dan kesombongan. Ya Allah tetapkanlah aku di jalan ini, dekatkanlah aku semakin hampir padaMu, dan matikan aku di atas jalanMu. Amin.

0 Responses to “Syukur yang tak terhingga”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


%d bloggers like this: