Sampai tak larat

Wahai orang yang beriman! Mahukah kamu AKu tunjukkan satu perdagangan yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNYa dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu. Itulah yang terbaik buat kamu, sekiranya kamu mengetahui” (61:10-11)

Jihad.

Sebelum-sebelum ini apabila aku membaca ayat ini tanpa jiwa yang memahami dan merasai, aku tidak tersentuh dengannya. Tetapi dengan rahmat dan kasih sayang ALlah yang masih memberiku masa dan ruang untuk memahami ayat-ayatNya, sekali ini apabila aku sampai kepada membaca ayat ini aku rasa sangat tersentuh sekali.

Mungkin kerana aku baru tahu apa maksud jihad. Dan baru melihat contoh praktikalnya.

Jihad itu maksudnya berusaha bersungguh-sungguh sampai tak larat. Bukan terhad kpd perang sahaja. Walaupun mmg jihad itu banyak pembahagiannya: jihad scr perang fizikal, jihad melawan hawa nafsu, tetapi maksud praktikalnya dalam segala segi ialah berusaha membuat sesuatu sehingga tak terdaya lagi kudrat dan kemampuan kita.

Apabila berjuang dengan harta, kita tidak kisah seandainya harta kita habis di jalan Allah. Kita tidak kisah menginfakkanya kepada orang2 yg lebih memerlukan. Kita tidak kisah duit habis membiayai program2 agama. Tidak kisah duit habis pada minyak kereta dan menjamu tetamu2 makan. Tidak kisah tak dapat beli apa yg kita mahu krn duit digunakan di jalan ALlah. Bukannya duit diasingkan dahulu untuk kepentingan diri dan selebihnya mana yg cukup utk jalan Allah. Begini mungkin lebih efisyen, tetapi adakah ia menepati maksud berjuang hingga tak larat? Wallahua’lam. (Berdoa spy menjadi seperti Abu Bakr yg menginfakkan seluruh hartanya untuk perang menentang musuh Islam. Apa yg ia tinggalkan utk keluarganya seandainya dia tidak kembali lagi dari perang? Allah dan rasulNYa. Sampai tak larat!!!)

Apabila berjuang dengan diri kita sampai rela diri kita musnah untuk agama ALlah. Seperti para sahabat yang diseksa kerana mempertahankan agamanya. Bilal, yang diseksa sedemikian teruk sehingga parut badannya akibat lemak yg cair dek kepanasan mentari kekal ke akhir haytnya tidak langsung membuatnya mahu mengakui Tuhan selain Allah. Bagaimana kita?

Baru-baru ini perjalananku mencari cinta Allah di bumi Melbourne menemukan aku contoh org2 yg berjuang sampai tak larat. Akhawat2 di Melbourne ada yang melaksanaka berbagai-bagai tugas dalam sehari untuk keselesaan org lain. Ada yg sampai tidak ada masa berehat langsung. Aku melihat ada akhawat yg sampai tengah2 malam 1-2 pagi masih setia menjemput org yg datang dari jauh di airport, sampai tak cukup masa tidur. DAn esoknya sewaktu qiyam aku melihat mrk sudah siap qiyam lebih awal dari aku yg berehat2 saja malam sebelumnya. Subhanallah!! Kadang2 mrk ini ada yg ku lihat tertidur2 di tikar sejadah sewaktu qiyam itu akibat terlalu penat, tetapi kesungguhan mrk utk bangun qiyam itu terlalu kuat. Walaupun sudah tak larat, mrk masih bangun juga! Sampai tak larat. Melihat contoh ini, barulah aku mengerti apa maksud ‘sampai tak larat’ itu. Bukan setakat luasnya kuantiti, contohnya menderma sejumlah besar wang, hadir banyak program, menjadi amirah untuk program, tetapi sebenarnya ialah buatlah apa sahaja, tetapi dibuat dengan sesungguh2 upaya yang ada sehingga tenaga itu kehabisan.

Oleh itu aku memohon sangat2 kepada Allah, agar aku juga menjadi pejuangNya yang berjihad dengan seikhlas hatiku. Amin.

0 Responses to “Sampai tak larat”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Dakwah kita diam dari bicara, riuh dengan kerja.
Sesekali kita bersuara, biarlah ia menggegar jiwa.

Sebarang artikel di sini boleh disebarkan insyaAllah

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 9 other followers


